Efter en varm och solig sommar med både rekord i soltimmar, nederbörd och temperatur gör nu hösten sitt obevekliga intåg, med allt vad det innebär för oss båtägare. Kanske inte alltid så roligt men vi har ju alltid nästa sommar att se fram emot. Under sommaren har taket på mastskjulet renoverats och gjorts om. Nu skall det hålla i många år framöver, och ljusare har det blivit därinne. Nedan följer lite andra nyheter och matnyttig information inför höstens aktiviteter.
Bastun
Bastun har vi tvingats hålla stängd nästan hela sommaren. Några verkar inta ha läst, förstått eller brytt sig om detta utan tagit bort viktig information, något vi sätter upp för att värna om våra medlemmar och besökares hälsa. Den som såg utsläppet vid Höglandet har inte badat, det kan vi lova. Arbetet att åtgärda och sanera har varit betydligt större än förväntat och i skrivande stund pågår det fortfarande. Under en övergångstid avråder ÅBS styrelse att bada i närheten av flotten vid bastubad. Anledningen är Stockholms kommuns problem med avloppsvatten i närheten av vår hamn. Bastubad kan fortfarande genomföras men bör efterföljas av en dusch istället för bad.
Upptagning
I mitten av september börjar ÅMT med sitt stora arbete att torrsätta våra båtar. Innan detta sker måste varvsplanen vara iordningställd och fri från trailers och annat som hindrar deras arbete.
OBS! Viktig information till dig som har trailerplats alternativt trailerbåtplats.
Trailer samt trailerbåt måste avlägsnas ifrån varvet senast onsdagen 15/9 då upptagningen av medlemmarnas båtar startar torsdagen den 16/9. Extra avgift för eventuell extra flytt kan tillkomma för de som ej respekterar startdatumet för båtupptagningen.
Som vanligt kontaktas Marika och Benny på Ålstens Marinteknik för aktuell upptagningsdag (medlemmen behöver ej närvara vid upptagningen). De nås på tel.08-26 69 68 eller på mail service@alstensmarinteknik.se
Läs mer om hur upptagningen går till på hemsidan eller på anslagstavlan på Grindstugan.
Nattvakt
Nu är det mörkt och dunkelt redan tidigt på dagen. Alla är tillbaka, hamnen är åter full av båtar och risken för obehöriga gäster i vårt område ökar. Har du inte gjort din nattvakt så tänk till en extra gång. Det är din och din grannes båt som behöver bevakningen och ta gärna med en kompis på vaktpasset. Det är både tryggare och trevligare att vara två när det är mörkt och kanske dåligt väder. Alla ni som redan varit nattvakter, stort tack för er insats.
Info-mail
Vi har tidigare beslutat att mailkontakt med styrelsens medlemmar skall kanaliseras via en mailadress, info@alstensbs.nu. Syftet har varit att förenkla och underlätta vårt arbete med inkommande mail och fördela ut det till ansvarig person. Vi är medvetna om att det har inte alltid fungerat såsom avsett och vissa mail/ärenden har hanterats felaktigt, vi beklagar att så skett. Nu i höst kommer vi arbeta med rutiner och åtgärder för att förbättra detta och hoppas ni kommer märka en förbättring framöver. Har du haft problem eller inte får mailutskick (grannen eller annan familjemedlem kanske fick) gå då in på Mina sidor och kontrollera att du har rätt mailadress. Kontrollera även i ditt mailprogram att info@alstensbs.nu är en betrodd avsändare (.nu kan ibland tas för skräppost).
Hemsidan
Inloggningen på Mina sidor har fått ett nytt utseende. Svenska Båtunionen som utvecklar den håller på att möjliggöra inloggning via BankID. Vi har ännu inte aktiverat detta fullt ut så när du kommer till inloggningen välj fliken ”BAS inloggning” och gör som tidigare med användarnamn och lösenord.
Arbetsplikt
Den 7 september kommer ett tillfälle att utföra arbetsplikten, något som inte bara är en plikt utan även ett sätt att träffa andra i klubben samtidigt som ett nödvändigt arbete utförs. Vi vill ju kunna erbjuda medlemmarna en så säker, bra och trivsam hamn och varv som möjligt. Information kommer på mail om detta så håll ögonen öppna och kolla att du har rätt mailadress.
Diverse ”pekpinnar” och råd
Ta bort förtöjningslinor och ”gubblinor” när båten är på land. De mår bäst i ett torrt utrymme under vintern.
När höstovädren kommer så gå ner och kolla dina och grannens förtöjningar så inga onödiga skador uppstår. Står båten på land kolla presenningen.
Ordförande har ordet
Vad är en långseglare? Förr var det någon som seglade ut på de sju haven. I dag när många ska hinna mycket mer än att vara på sjön blir båtsemestern kortare än förr. Jag känner mig som en utdöende art. I 72 dagar har jag seglat från Strömstad till Nynäshamn med en kort avstickare till Danmark. Jag känner mig verkligen privilegierad och inser att jag i mångas ögon är en långseglare eller i alla fall en längeseglare. På den här tiden har jag sett mycket. Många är erfarna och kan hantera sina båtar på ett fantastiskt sätt. Andra har en del att träna på. Det finns några enkla tips för att underlätta och för att undvika stress och otrevlig stämning.
Förbered tilläggning så att hela besättningen vet vad den ska göra. Häng ut fendrar på rätt höjd. Förbered linor och ankare. Titta varifrån det blåser och fundera på hur båten kommer att påverkas av vindriktningen.
Även en lätt båt kan kännas tung när det blåser. I stället för att hålla linan direkt från båten blir det lättare med ett avhåll. Lägg linan runt ett träd, en pollare, en knap eller dra den igenom en ring. Du får en helt annan kraft att hålla emot.
Titta varifrån det blåser när du ska lägga till eller ge dig i väg. Det blir enklare om du tar lovartslinan först när du hoppar iland. Samma sak gäller om du kastar iland linan till någon. När du ska ge dig i väg är det oftast enklast att ta linan i lä först.
När du lägger till mellan y-bommar behöver du oftast inte bry dig om akterförtöjningarna förrän hoppilandkallen är i land. Har du fendrat av ordentligt och på rätt höjd ligger båten bra ändå.
När du lägger till mellan pålar behöver du oftast bara ta lovartspålen och sedan sätta iland hoppilandkallen. Pålen i lä kan man dra sig ut till sedan i lugn och ro.
Har du bogpropeller så lär dig när du kan ha nytta av den och hur aktern beter sig när du kör bogpropeller. Några som klarade att vända runt 180 grader utan bogpropeller i Åstols trånga hamn var Kryssarklubbens två stora skutor. Det är beundransvärt!
Hur har det då gått med giftfri båtbotten? Jo tack det växer och vi skrubbar fast båten i stort sett förflyttats varje dag. Det går minst en knop långsammare med samma gaspådrag jämfört med i maj och en knop är mycket i en segelbåt.