NYHETSBREV FEBRUARI 2022

Båtsäsongen med båten i vattnet närmar sig sakta men säkert och så snart värmen börjar stiga så kommer alltfler att vara nere på varvsområdet och arbeta, men även ta sig en stärkande paus i solen på bänken utmed mastskjulet.

Årets faktura
Nu har vi mailat ut årets medlemsfaktura med alla de avgifter och avdrag vi har uppgifter om. Kontrollera att det är korrekt och kontakta oss snarast om du har frågor och funderingar om det. För varvsliggare så notera att 2022-23 års varvsavgifter är med, så har du för avsikt att inte nyttja varvet nästa säsong så säg gärna till redan nu. Ålstens Marinteknik AB, som inte är en del av ÅBS, fakturerar separat sjösättnings- och upptagningskostnader när detta sker.

Årsmöte 24 mars
Vi hade planerat att genomföra årsmötet den 24 mars på samma sätt som förra året,d.v.s. digitalt via Zoom. När nu restriktionerna lättat så vill vi helst återgå till fysiska möten. Vi tycker det är mer givande, trevligare och bättre för både medlemmen och oss. Letandet efter ledig och lämplig lokal har därför startat. Mer information om hur årsmötet genomförs kommer i kallelsen till årsmötet .

Rensning av båtskjulet
I båtskjulets fack 1 och 2 kommer vi rensa ur så det är tomt inför sommarförvarimgen av täckningsmaterial. Har du saker kvar där så se till att ta bort det därifrån snarast om du vill behålla det. Allt kvarvarande i skjulet kommer kastas vid nästa arbetstillfälle

Bastun
Användandet av bastun överträffar allas våra förväntningar. Vi har nu i vinter haft många och flitiga bastubadare. Har du bokat den men av någon anledning inte kommer använda den så glöm inte att boka av. Det finns många som vill basta.

Rena Mälaren
Rena Mälaren är en ideell förening som utför dykningar minst en gång i veckan för att få bort gifter från Mälaren/Östersjön, samt att väcka opinion så att folk inte fortsätter att slänga sina sopor i vår vackra och ömtåliga vattenmiljö. Du kan själv delta och hjälpa till vid de dykningar som genomförs. Mer information finns på www.renamalaren.com

Vi är därför tacksamma för att Rena Mälaren i samarbete med Rotary Stockholm Västerled i november genomförde dykningar i vår hamn för att rensa den från skrot och gifter. Totalt bärgade 6 dykare och 30 volontärer 500 kg batterier, 500 kg bildäck och 500 kg metallskrot. Se mer här:

ÅBS Radioseglare
När ni varit på Ålstensvarvet eller promenerat på bryggorna har ni nog ofta sett små eleganta segelbåtar pilande fram mellan bryggorna. Då är det Ålstens radioseglare som tränar eller tävlar med sina radiostyrda segelbåtar. De båtar som vi använder är entypsbåtar. De styrs via handhållna batteridrivna sändare och mottagare i båtarna. Med dem kan man påverka roder och skotning. Storleken på segel och rigg är också lika men man använder olika riggar beroende på vindstyrka. Det innebär att alla seglar med samma förutsättningar. Seglens trimning och förmåga att utnyttja vindens och vågornas skiftningar är avgörande för hur man lyckas på tävlingar. Tävlingarna sker i regel på kryss-länsbanor med en startlinje i mitten, ett kryssmärke och ett länsmärke. Antalet varv på banan bestäms av hur mycket det blåser. I regel går varje race snabbt. Det innebär att man under en dag kan segla 10 race. Tävlingar anordnas både lokalt mellan olika klubbar i Sverige och internationellt.

I höstas fick vi som radioseglar möjlighet att disponera sjöscouternas gamla lokal, en röd ombyggd byggarbetarvagn. Avsikten är att vi ska förvara båtar och övrig utrustning där. Lokalen var i behov av omfattande renovering. Det har vi gjort under hösten och i början av 2022. Vi räknar med invigning och inflyttning i vår. Då anordnar vi: Öppet Hus. Där kan alla som vill provsegla båtar. Mer information om olika båttyper hittar du på https://srss.se/
Göran Uggla och Olle Malmgren

Navigationsutbildningar
I dagsläget genomför vi inga utbildningar i egen regi men vi kan istället rekommendera Svenska Seglarförbundet som har flera olika utbildningar att välja på i väntan på den kommande båtsäsongen https://utbildning.sisuidrottsbocker.se/segling/utbildning/ eller Svenska Båtunionen som har information och länkar till navigationsutbildningar https://batunionen.se/utbildning/batlivsutbildningar/

Anser du att du har tillräckliga kunskaper och bara vill göra ett förarintygsprov så finns möjligheten att göra detta på distans. Provet går till på samma sätt som ett fysiskt prov, med skillnaden att deltagarna sitter hemma och läser och svarar på frågorna i ett dokument på datorn samtidigt som de är uppkopplade med webbkamera i ett videosamtal. Proven mailas sedan in och rättas, resultat fås inom några dagar. Det går bra att boka både enskilt och i grupp, distansprov genomförs varje måndag kl 19.00 hela vintern & våren. Provet kostar en standardavgift på 625kr per person. I så fall ska du kontakta Tobias Karlsson på TO:BI Logistics AB med ett mail till tobias.karlsson@tobilogistics.se

Från maj 2022 krävs förarbevis för vattenskoter. Tar man ett förarintyg innan den 30/4 2022 går det att lösa in mot det nya vattenskoterkortet fram till den 30/4 2023. Det viktiga är alltså att få godkänt på provet senast den 30/4 i år.

Tips, råd och”pekpinnar”
– Kolla din täckning lite då och då, framför allt nu efter vinterstormarna.
– Titta på fakturan från ÅMT när din båt är planerad för sjösättning.
– Det finns många förtöjningslinor kvar på bryggorna. Där mår de inte bra.
– Endast underhållsladdning av batterier får vara inkopplat i eluttaget när du lämnar båten.

Ordförande har ordet
I början av januari brann ett antal upplagda båtar i Limhamn. Vi hade själva en brand för cirka 15 år sedan. Det var då två större segelbåtar som blev totalförstörda och ett antal fler fick olika allvarliga skador. Det hade kunnat bli betydligt mycket värre. Min båt låg bakom en av de totalförstörda. Den klarade sig med en smält lanterna på pulpit. Vi måste göra allt vi kan för att inte brand ska uppstå. Koppla inte in olika elektriska apparater utan kontinuerlig uppsikt. Ta därför gärna hem bränsledunkar, gasolflaskor och liknande. Lås fast stegarna så att oinbjudna besökare inte kan ta sig upp i båtarna.

Tomten var snäll. Han tyckte att vi skulle ersätta 25 år gamla papperskort till nya. Varför byta kanske någon undrar, grynnorna ligger väl kvar på samma ställe. Oftast går det bra även om prickarna har ändrats. Det är däremot inte kul att komma utifrån havet i dålig sikt eller dåligt väder och leta prickar som inte stämmer med verkligheten. Ibland kan till och med farleden ha dragits om. Jodå vi har en plotter också. En god vän som är sjökapten hamnade dock i ett otäckt åskväder utanför Sydamerikas kust. Det mesta av elektroniken slogs ut och man fick återgå till det gamla sättet att navigera för en stund. Kan det hända ett nytt fartyg kan det säkert hända en fritidsbåt med äldre utrustning och i vissa fall egenhändigt dragen el. Dessutom tycker jag att papperskorten är lättare att få en överblick på.

Nu tycker jag att vi alla håller tummarna för att det blir en alldeles lagom varm, lagom blåsig och alldeles underbar sommar.

Med vänlig hälsning

Styrelsen

Ålstens Båtsällskap