Nyheter

NYHETSBREV FEBRUARI 2022

Båtsäsongen med båten i vattnet närmar sig sakta men säkert och så snart värmen börjar stiga så kommer alltfler att vara nere på varvsområdet och arbeta, men även ta sig en stärkande paus i solen på bänken utmed mastskjulet.

Årets faktura
Nu har vi mailat ut årets medlemsfaktura med alla de avgifter och avdrag vi har uppgifter om. Kontrollera att det är korrekt och kontakta oss snarast om du har frågor och funderingar om det. För varvsliggare så notera att 2022-23 års varvsavgifter är med, så har du för avsikt att inte nyttja varvet nästa säsong så säg gärna till redan nu. Ålstens Marinteknik AB, som inte är en del av ÅBS, fakturerar separat sjösättnings- och upptagningskostnader när detta sker.

Årsmöte 24 mars
Vi hade planerat att genomföra årsmötet den 24 mars på samma sätt som förra året,d.v.s. digitalt via Zoom. När nu restriktionerna lättat så vill vi helst återgå till fysiska möten. Vi tycker det är mer givande, trevligare och bättre för både medlemmen och oss. Letandet efter ledig och lämplig lokal har därför startat. Mer information om hur årsmötet genomförs kommer i kallelsen till årsmötet .

Rensning av båtskjulet
I båtskjulets fack 1 och 2 kommer vi rensa ur så det är tomt inför sommarförvarimgen av täckningsmaterial. Har du saker kvar där så se till att ta bort det därifrån snarast om du vill behålla det. Allt kvarvarande i skjulet kommer kastas vid nästa arbetstillfälle

Bastun
Användandet av bastun överträffar allas våra förväntningar. Vi har nu i vinter haft många och flitiga bastubadare. Har du bokat den men av någon anledning inte kommer använda den så glöm inte att boka av. Det finns många som vill basta.

Rena Mälaren
Rena Mälaren är en ideell förening som utför dykningar minst en gång i veckan för att få bort gifter från Mälaren/Östersjön, samt att väcka opinion så att folk inte fortsätter att slänga sina sopor i vår vackra och ömtåliga vattenmiljö. Du kan själv delta och hjälpa till vid de dykningar som genomförs. Mer information finns på www.renamalaren.com

Vi är därför tacksamma för att Rena Mälaren i samarbete med Rotary Stockholm Västerled i november genomförde dykningar i vår hamn för att rensa den från skrot och gifter. Totalt bärgade 6 dykare och 30 volontärer 500 kg batterier, 500 kg bildäck och 500 kg metallskrot. Se mer här:

ÅBS Radioseglare
När ni varit på Ålstensvarvet eller promenerat på bryggorna har ni nog ofta sett små eleganta segelbåtar pilande fram mellan bryggorna. Då är det Ålstens radioseglare som tränar eller tävlar med sina radiostyrda segelbåtar. De båtar som vi använder är entypsbåtar. De styrs via handhållna batteridrivna sändare och mottagare i båtarna. Med dem kan man påverka roder och skotning. Storleken på segel och rigg är också lika men man använder olika riggar beroende på vindstyrka. Det innebär att alla seglar med samma förutsättningar. Seglens trimning och förmåga att utnyttja vindens och vågornas skiftningar är avgörande för hur man lyckas på tävlingar. Tävlingarna sker i regel på kryss-länsbanor med en startlinje i mitten, ett kryssmärke och ett länsmärke. Antalet varv på banan bestäms av hur mycket det blåser. I regel går varje race snabbt. Det innebär att man under en dag kan segla 10 race. Tävlingar anordnas både lokalt mellan olika klubbar i Sverige och internationellt.

I höstas fick vi som radioseglar möjlighet att disponera sjöscouternas gamla lokal, en röd ombyggd byggarbetarvagn. Avsikten är att vi ska förvara båtar och övrig utrustning där. Lokalen var i behov av omfattande renovering. Det har vi gjort under hösten och i början av 2022. Vi räknar med invigning och inflyttning i vår. Då anordnar vi: Öppet Hus. Där kan alla som vill provsegla båtar. Mer information om olika båttyper hittar du på https://srss.se/
Göran Uggla och Olle Malmgren

Navigationsutbildningar
I dagsläget genomför vi inga utbildningar i egen regi men vi kan istället rekommendera Svenska Seglarförbundet som har flera olika utbildningar att välja på i väntan på den kommande båtsäsongen https://utbildning.sisuidrottsbocker.se/segling/utbildning/ eller Svenska Båtunionen som har information och länkar till navigationsutbildningar https://batunionen.se/utbildning/batlivsutbildningar/

Anser du att du har tillräckliga kunskaper och bara vill göra ett förarintygsprov så finns möjligheten att göra detta på distans. Provet går till på samma sätt som ett fysiskt prov, med skillnaden att deltagarna sitter hemma och läser och svarar på frågorna i ett dokument på datorn samtidigt som de är uppkopplade med webbkamera i ett videosamtal. Proven mailas sedan in och rättas, resultat fås inom några dagar. Det går bra att boka både enskilt och i grupp, distansprov genomförs varje måndag kl 19.00 hela vintern & våren. Provet kostar en standardavgift på 625kr per person. I så fall ska du kontakta Tobias Karlsson på TO:BI Logistics AB med ett mail till tobias.karlsson@tobilogistics.se

Från maj 2022 krävs förarbevis för vattenskoter. Tar man ett förarintyg innan den 30/4 2022 går det att lösa in mot det nya vattenskoterkortet fram till den 30/4 2023. Det viktiga är alltså att få godkänt på provet senast den 30/4 i år.

Tips, råd och”pekpinnar”
– Kolla din täckning lite då och då, framför allt nu efter vinterstormarna.
– Titta på fakturan från ÅMT när din båt är planerad för sjösättning.
– Det finns många förtöjningslinor kvar på bryggorna. Där mår de inte bra.
– Endast underhållsladdning av batterier får vara inkopplat i eluttaget när du lämnar båten.

Ordförande har ordet
I början av januari brann ett antal upplagda båtar i Limhamn. Vi hade själva en brand för cirka 15 år sedan. Det var då två större segelbåtar som blev totalförstörda och ett antal fler fick olika allvarliga skador. Det hade kunnat bli betydligt mycket värre. Min båt låg bakom en av de totalförstörda. Den klarade sig med en smält lanterna på pulpit. Vi måste göra allt vi kan för att inte brand ska uppstå. Koppla inte in olika elektriska apparater utan kontinuerlig uppsikt. Ta därför gärna hem bränsledunkar, gasolflaskor och liknande. Lås fast stegarna så att oinbjudna besökare inte kan ta sig upp i båtarna.

Tomten var snäll. Han tyckte att vi skulle ersätta 25 år gamla papperskort till nya. Varför byta kanske någon undrar, grynnorna ligger väl kvar på samma ställe. Oftast går det bra även om prickarna har ändrats. Det är däremot inte kul att komma utifrån havet i dålig sikt eller dåligt väder och leta prickar som inte stämmer med verkligheten. Ibland kan till och med farleden ha dragits om. Jodå vi har en plotter också. En god vän som är sjökapten hamnade dock i ett otäckt åskväder utanför Sydamerikas kust. Det mesta av elektroniken slogs ut och man fick återgå till det gamla sättet att navigera för en stund. Kan det hända ett nytt fartyg kan det säkert hända en fritidsbåt med äldre utrustning och i vissa fall egenhändigt dragen el. Dessutom tycker jag att papperskorten är lättare att få en överblick på.

Nu tycker jag att vi alla håller tummarna för att det blir en alldeles lagom varm, lagom blåsig och alldeles underbar sommar.

Med vänlig hälsning

Styrelsen

Ålstens Båtsällskap

NYHETSBREV DECEMBER 2021

Båtsäsongen är över för de flesta av oss och båtarna ligger upptagna på varvet i väntan på nästa säsong. Upptagningen har gått bra för Benny och Marika men en lite bättre nyckelhantering ser de fram emot nästa gång. Glöm inte att lämna alla nycklar till båten så de inte bara kan starta den utan även låsa upp eventuella bygellås till kättingar o.likn.
I början av november skadades Stora grinden så allvarligt att den inte kunde öppnas och stängas som vanligt, men det är åtgärdat provisoriskt i väntan på reparation.

Täckningar
Ta för vana att gå ner och titta till båten då och då. Särskilt om den har en vindutsatt plats och det har varit blåsigt några dagar. Nu när det kommer snö så kolla även efter snöfall och försök gärna ta bort snö från presenningen så trycket lättar. Titta gärna till grannens båt samtidigt. Många har fyllda plastdunkar för att hålla täckningen på plats. De kan i vinden stå och gunga så illa att öljetterna i presenningen går sönder eller att de slår mot båten och skadar den. Bäst är att ha långa snören/linor så dunkarna står på marken. Se även till att du inte har förankrat några linor i stöttorna då en fladdrande presenning kan ta med sig en stötta och få båten att tippa.
Förrådet för täckningsmaterial kommer rensas i vinter så se till att du ta inte har överblivet, kasserat eller omärkt material liggande där.

Förtöjningsgods
Nu när alla båtar ligger uppe så är det läge att ta hand om förtöjningsmaterialet. Det mår bäst av att ligga i ett torrt utrymme vintertid. Glöm inte heller de ”gubblinor” som finns. Linor, fjädrar och annat förtöjningsgods riskerar annars, förutom snubbel- och stöldrisken, att hindra eller försvåra eventuella arbeten i hamnen inför nästa säsong.

Eluttag
Det finns ett begränsat antal eluttag på varvet som vi måste samsas om. Några av dessa är särskilt till för underhållsladdning av batterier under 1 till 2 dagar. Om du använder ett sådant så sätt gärna en lapp vid kontakten så att din båtgranne vet när och varför kontakten sitter i. Inkoppling av värme, avfuktare eller fläktar är icke tillåtet och omärkta kontakter som suttit i ett antal dagar kan komma att kopplas ur.

Vissa elskåp är av dålig kvalité och kommer bytas så snart som möjligt.

Byta båt, båtplats, varvsplats m.m.
Kommer du byta båt, har du bytt eller önskar du byta hamnplats så gå in på Mina sidor och anmäl detta så snart som möjligt. Har du sålt båten eller av andra skäl inte behöver din varvs- eller hamnplats längre så meddela oss det på info@alstensbs.nu så snart som möjligt, gärna nu innan årsskiftet så din årsfaktura blir korrekt. 
Detta gäller naturligtvis även för dig som söker hamn- eller varvsplats 2022. Vi har startat med hamnplatserna och ju tidigare du meddelar oss desto lättare och bättre blir vår arbete. Kommer du sent riskerar du att inte kunna få ditt önskemål tillgodosett.

Sjösättning 2022
Din båt sjösätts efter ett schema som bygger på var den är placerad på varvet. På fakturan från ÅMT står en preliminär sjösättningsvecka för din båt. Du kan även läsa om det på Grindstugans anslagstavla och självklart på hemsidan.

Mina sidor och BAS-systemet
Nu finns möjlighet att logga in med BankID. För detta krävs att personnummer med de fyra sista siffrorna finns registrerat. På hemsidan under rubriken Aktuellt just nu finns instruktioner hur du gör.

Det administrativa systemet BAS som vi använder kommer att uppdateras i mitten av februari och två-tre veckor framåt. Av den anledningen kommer även Mina sidor vara avstängt under denna period. Vi återkommer när vi vet exakta tider.

Seglarläger
Vi arbetar nu för att kunna återuppta de populära seglarlägren i juni för barn. Till detta kommer vi behöva hjälp från er medlemmar och föräldrar med både smått och gott. Är du intresserad av att hjälpa till skicka ett mail till Magnus Skoog på info@alstensbs.nu. Vi har även behov av optimistjollar så har du en du kan låna ut, skänka, sälja så kontakta Magnus. Läs mer om lägren på hemsidan.

Pekpinnar” och råd
– Kolla din täckning lite då och då
– Ta in dina förtöjningslinor
– Anmäl båtbyte/ändrad hamnplats m.m. snarast
– Kolla att du har korrekt uppgifter för dig och båten på Mina sidor.
– Titta på fakturan från ÅMT när din båt är planerad för sjösättning

Ordförande har ordet
Vi är nästan i mål med ren båtbotten för alla med hamnplats i ÅBS. De som inte är klara är fem stycken där det skett båtbyten under säsongen. Det känns otroligt skönt att veta att vi har kontroll vid en miljöinspektion.

Nu har de flesta av oss packat in våra båtar för vintern. För en del kommer inte båtlivet tillbaka förrän om ett antal månader. För oss andra finns ständigt pågående projekt, reparationer eller förbättringar. Själv hoppas jag att tomten kommer med några båtrelaterade klappar. Jag håller även på att läsa på om och drömma mig bort till gemytliga danska hamnar i Lilla Bält. Då ingår även en plan att på vägen besöka hamnar längs med Ostkusten som vi aldrig besöker under högsäsong, t.ex Visby eller Borgholm. En bok jag ska läsa om igen är Vi de drunknade av Carsten Jensen, kanske ett julklappstips till någon.  

Jag önskar er alla en riktigt skön vinter och en god jul.

Må gott

NYHETSBREV AUGUSTI 2021

Efter en varm och solig sommar med både rekord i soltimmar, nederbörd och temperatur gör nu hösten sitt obevekliga intåg, med allt vad det innebär för oss båtägare. Kanske inte alltid så roligt men vi har ju alltid nästa sommar att se fram emot. Under sommaren har taket på mastskjulet renoverats och gjorts om. Nu skall det hålla i många år framöver, och ljusare har det blivit därinne. Nedan följer lite andra nyheter och matnyttig information inför höstens aktiviteter.

Bastun
Bastun har vi tvingats hålla stängd nästan hela sommaren. Några verkar inta ha läst, förstått eller brytt sig om detta utan tagit bort viktig information, något vi sätter upp för att värna om våra medlemmar och besökares hälsa. Den som såg utsläppet vid Höglandet har inte badat, det kan vi lova. Arbetet att åtgärda och sanera har varit betydligt större än förväntat och i skrivande stund pågår det fortfarande. Under en övergångstid avråder ÅBS styrelse att bada i närheten av flotten vid bastubad. Anledningen är Stockholms kommuns problem med avloppsvatten i närheten av vår hamn. Bastubad kan fortfarande genomföras men bör efterföljas av en dusch istället för bad.

Upptagning
I mitten av september börjar ÅMT med sitt stora arbete att torrsätta våra båtar. Innan detta sker måste varvsplanen vara iordningställd och fri från trailers och annat som hindrar deras arbete.
OBS! Viktig information till dig som har trailerplats alternativt trailerbåtplats.
Trailer samt trailerbåt måste avlägsnas ifrån varvet senast onsdagen 15/9 då upptagningen av medlemmarnas båtar startar torsdagen den 16/9. Extra avgift för eventuell extra flytt kan tillkomma för de som ej respekterar startdatumet för båtupptagningen.
Som vanligt kontaktas Marika och Benny på Ålstens Marinteknik för aktuell upptagningsdag (medlemmen behöver ej närvara vid upptagningen). De nås på tel.08-26 69 68 eller på mail service@alstensmarinteknik.se
Läs mer om hur upptagningen går till på hemsidan eller på anslagstavlan på Grindstugan.

Nattvakt
Nu är det mörkt och dunkelt redan tidigt på dagen. Alla är tillbaka, hamnen är åter full av båtar och risken för obehöriga gäster i vårt område ökar. Har du inte gjort din nattvakt så tänk till en extra gång. Det är din och din grannes båt som behöver bevakningen och ta gärna med en kompis på vaktpasset. Det är både tryggare och trevligare att vara två när det är mörkt och kanske dåligt väder. Alla ni som redan varit nattvakter, stort tack för er insats.

Info-mail
Vi har tidigare beslutat att mailkontakt med styrelsens medlemmar skall kanaliseras via en mailadress, info@alstensbs.nu. Syftet har varit att förenkla och underlätta vårt arbete med inkommande mail och fördela ut det till ansvarig person. Vi är medvetna om att det har inte alltid fungerat såsom avsett och vissa mail/ärenden har hanterats felaktigt, vi beklagar att så skett. Nu i höst kommer vi arbeta med rutiner och åtgärder för att förbättra detta och hoppas ni kommer märka en förbättring framöver. Har du haft problem eller inte får mailutskick (grannen eller annan familjemedlem kanske fick) gå då in på Mina sidor och kontrollera att du har rätt mailadress. Kontrollera även i ditt mailprogram att info@alstensbs.nu är en betrodd avsändare (.nu kan ibland tas för skräppost).

Hemsidan
Inloggningen på Mina sidor har fått ett nytt utseende. Svenska Båtunionen som utvecklar den håller på att möjliggöra inloggning via BankID. Vi har ännu inte aktiverat detta fullt ut så när du kommer till inloggningen välj fliken ”BAS inloggning” och gör som tidigare med användarnamn och lösenord.

Arbetsplikt
Den 7 september kommer ett tillfälle att utföra arbetsplikten, något som inte bara är en plikt utan även ett sätt att träffa andra i klubben samtidigt som ett nödvändigt arbete utförs. Vi vill ju kunna erbjuda medlemmarna en så säker, bra och trivsam hamn och varv som möjligt. Information kommer på mail om detta så håll ögonen öppna och kolla att du har rätt mailadress.

Diverse ”pekpinnar” och råd
Ta bort förtöjningslinor och ”gubblinor” när båten är på land. De mår bäst i ett torrt utrymme under vintern.

När höstovädren kommer så gå ner och kolla dina och grannens förtöjningar så inga onödiga skador uppstår. Står båten på land kolla presenningen.

Ordförande har ordet
Vad är en långseglare? Förr var det någon som seglade ut på de sju haven. I dag när många ska hinna mycket mer än att vara på sjön blir båtsemestern kortare än förr. Jag känner mig som en utdöende art. I 72 dagar har jag seglat från Strömstad till Nynäshamn med en kort avstickare till Danmark. Jag känner mig verkligen privilegierad och inser att jag i mångas ögon är en långseglare eller i alla fall en längeseglare. På den här tiden har jag sett mycket. Många är erfarna och kan hantera sina båtar på ett fantastiskt sätt. Andra har en del att träna på. Det finns några enkla tips för att underlätta och för att undvika stress och otrevlig stämning.

Förbered tilläggning så att hela besättningen vet vad den ska göra. Häng ut fendrar på rätt höjd. Förbered linor och ankare. Titta varifrån det blåser och fundera på hur båten kommer att påverkas av vindriktningen.

Även en lätt båt kan kännas tung när det blåser. I stället för att hålla linan direkt från båten blir det lättare med ett avhåll. Lägg linan runt ett träd, en pollare, en knap eller dra den igenom en ring. Du får en helt annan kraft att hålla emot.

Titta varifrån det blåser när du ska lägga till eller ge dig i väg. Det blir enklare om du tar lovartslinan först när du hoppar iland. Samma sak gäller om du kastar iland linan till någon. När du ska ge dig i väg är det oftast enklast att ta linan i lä först.

När du lägger till mellan y-bommar behöver du oftast inte bry dig om akterförtöjningarna förrän hoppilandkallen är i land. Har du fendrat av ordentligt och på rätt höjd ligger båten bra ändå.

När du lägger till mellan pålar behöver du oftast bara ta lovartspålen och sedan sätta iland hoppilandkallen. Pålen i lä kan man dra sig ut till sedan i lugn och ro.

Har du bogpropeller så lär dig när du kan ha nytta av den och hur aktern beter sig när du kör bogpropeller. Några som klarade att vända runt 180 grader utan bogpropeller i Åstols trånga hamn var Kryssarklubbens två stora skutor. Det är beundransvärt!

Hur har det då gått med giftfri båtbotten? Jo tack det växer och vi skrubbar fast båten i stort sett förflyttats varje dag. Det går minst en knop långsammare med samma gaspådrag jämfört med i maj och en knop är mycket i en segelbåt.

NYHETSBREV JUNI 2021

Sjösättningen är klar och hamnen är återigen fullbelagd med drygt 300 båtar. I år har vi nöjet att ha fler nya hamnliggare än vanligt då några båtägare valt att inte uppfylla kravet på sanerade båtbottnar och istället sagt upp sin hamnplats.
Den 3 juni städades varvet av ett stort antal medlemmar så att det återigen ser snyggt och prydligt ut. Blomkrukorna är nu på plats och vi kan nu alla se fram emot en skön sommar med sol, båt, bad och värme.

Bastun
Bastun har blivit en succé och gett många positiva gensvar. För närvarande tvingas vi hålla bastun stängd p.g.a. en läckande avloppsledning vid Höglandet (se hemsidan och nedan). I dagsläget skulle den varit fullbokad två veckor framöver. Vissa uppstartsproblem har det varit men vi korrigerar och justerar så snart det dyker upp. Bokning sker i Gula Huset och där finns boknings- och ordningsregler. Bastun startar ca en timme innan passet börjar, så när du kommer ner är det varmt och skönt redan. Du hittar mer information om bastun på hemsidan.

Bad i området avrådes
I början av juni gick en avloppsledning vid Höglandet (Djävulsklipporna) sönder och ett mycket stort utsläpp skedde. Arbete pågår för att reparera skadan och det kommer enligt uppgift pågå under hela juni månad. Utsläppet kräver en stor arbetsinsats och innebär ett omfattande saneringsarbete vilket gör att Stockholm Vatten och Avlopp avråder från bad i vårt område tillsvidare. Hemsidan uppdateras så snart det är badbart igen och då öppnas bastun för bastubad.

Rensning bland segeljollar och kajaker
I höst kommer vi göra en rensning bland segeljollar och kajaker på varvsområdet. De som betalt sin årsavgift i tid har erhållit en märklapp. Se till att den sitter synligt markerad på segeljollen/kajaken eller att det finns någon annan märkning med namn och telefonnummer.
De jollar och kajaker som per sista augusti 2021 inte är märkta kommer vi avlägsna därifrån och anmäla till Polisen som hittegods enligt Lagen om hittegods. Vet du om att du har en segeljolle eller kajak som inte ligger på en betald plats ber vi dig att snarast avlägsna den därifrån, alternativt ansök om plats via Mina Sidor snarast.

Onsdagsseglingarna
Laserseglarna som tidigare träningsseglat under pandemin har nu äntligen kunnat återuppta kappseglingar. En stor samling seglare möts på några eftermiddagar i veckorna och seglar sen ut på Mälaren i vattnet mellan Ålsten och Mälarhöjden. Är du intresserad men inte har en Laser så är du alltid välkommen ner och prata med någon av seglarna.

Hemsidan
Hemsidan har fått ett lite ändrat utseende och utökat innehåll som förhoppningsvis ska göra det lättare att hitta det som eftersöks. Nu finns bl.a. en sökfunktion som ska underlätta att hitta rätt information. Den uppdateras och kompletteras löpande med mer information för att få den så komplett som möjligt. Synpunkter på saknade uppgifter m.m. mottages tacksamt med ett mail till info@alstens.nu

Mina Sidor
Har du inte loggat in på Mina Sidor så gör det för att se över dina kontaktuppgifter m.m. Det är en del av ett administrativt system som utvecklats av Svenska Båtunionen och som vi använder oss av. Enklast är att gå in på vår egen hemsida och klicka på länken Mina Sidor. Logga in med de uppgifter du fått tidigare. Du kan läsa mer om hur du gör och vad du kan finna där under fliken Mina Sidor. Har du glömt ditt lösenord får du ett nytt under Glömt lösenord på inloggningssidan. Arbetsplikt, nattvakt och Gula Huset bokar du via Mina Sidor och då får du en påminnelse innan aktiviteten sker.

Nytt tak på mastskjulet
Äntligen kommer mastskjulet få ett nytt tak så det inte regnar in och skadar byggnader och det som förvaras därinne. Vi fick skjuta upp detta p.g.a. covid-19 förra året men nu kommer det bli utfört. Vi beklagar de eventuella störningar det kan medföra runt byggnaden och då framför allt den populära sol- och rastbänken på framsidan.

Diverse ”pekpinnar” och råd

  • Bad i hamnbassängen är inte tillåtet och det gäller särskilt vid inloppet mellan pontonen och 400-bryggan (där scouterna har båtar). Ser ni badare där, framför allt ungdomar, så upplys dem om detta. Det är för deras egen säkerhet för det är svårt för båtförare att se badande, framför allt där det inte förväntas. Detsamma gäller vid bad från Pontonens utsida.
  • De räddningsstegar som finns på Pontonen är räddningsstegar och inte avsedda som badstegar. Det finns kättingar och vattenledningar som lätt skadar/skadas vid annan användning.
  • Kolla dina förtöjningar och fendrar med jämna mellanrum så varken din egen eller grannens båt riskerar att bli skadad.
  • Anmäl dig till nattvakt, det är det absolut mest effektiva medlet mot inbrott eller skadegörelse i våra båtar och i hamnen. Gör det via Mina Sidor. För närvarande har vi inte noterat stölder i hamnen i år.
  • Kolla dina elanslutningar och elsladdar. Se El under fliken Säkerhet och Miljö på hemsidan för mer information om vad som gäller vid elanslutning i hamnen.
  • Ser du någon som förtöjt på utsidan av Pontonen så avråd dem från detta. Bryggan är inte avsedd för detta och svall från passerande riskerar att framför allt skada båten mycket illa.

Ordförande har ordet
Ordförande befinner sig på längre segling på västkusten och i Norge och hälsar att hon önskar att alla nyttjar sina båtar och får njuta av en skön sommar.

NYHETSBREV MARS 2021

Årsmötet
Som ni har sett i kallelsen till årsmötet kommer det att genomföras helt digitalt. De som vill delta måste anmäla sig senast den 18 mars till info@alstensbs.nu
Länk till mötet och möjlighet till utbildning i att mötas via Zoom får ni när vi mottagit anmälan om deltagande.

Överblivna stegar, täckmaterial och jollar
Det har skett en rensning i utrymmet för täckmaterial. Överblivna stegar har satts in i grindstugan. Saknar någon en stege kan kontakt tas med styrelsen. Övrigt material ligger vid sidan av skjulet mot stora grinden. Är det något du ska behålla måste du ta hand om det. 
De jollar i jollestället som inte har varit märkta har också lagts vid sidan av skjulet.  Är det någon som ska behålla sin omärkta jolle måste du ta hand om den.  Sanering av giftig bottenfärg
Ni är många som har angivit att ni ska sanera er båtbotten innan sjösättning. Planera arbetet i god tid. Det kommer att finnas andra medlemmar som tvättar eller målar sina båtar. Visa stor hänsyn till dessa.
De av er som anlitar andra för arbetet måste vara mycket tydliga med vad som gäller. Båtägaren ansvarar för att anlitad utförare vet vad som gäller och följer reglerna.
Vid all sanering är det mycket viktigt att säkerställa att giftiga partiklar inte släpps ut i luften eller på marken och att inte utsätta sig själv eller andra för skadliga partiklar. Det gäller alltså att täcka in båten på både sidor och mot marken. Transportstyrelsen skriver bland annat följande.
De vanligaste metoderna för att ta bort båtbottenfärg är skrapning och slipning. Oavsett vilken metod man använder så är det viktigt att skydda den omgivande miljön och andra människor i närheten. Det är också viktigt att den som utför arbetet skyddar sig själv, t.ex. genom att använda täckande kläder, handskar och andningsskydd. Färgresterna och slipdammet räknas som farligt avfall. Samla därför upp det och lämna in det till närmaste återvinningscentral. Byt också arbetskläder på plats så snart du är klar. Läs mer på Transportstyrelsens broschyr ”Giftfri båtbotten – så här gör du” 
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/sjofart/slipning-batbotten.pdf
Observera att skrap- och slipdamm, trasor, presenningar och annat som använts vid saneringen INTE ska slängas på varvet. Det ska tas med till en återvinningsstation och slängas som farligt avfall.

Bastun
Styrelsen kan nu med glädje meddela att bastun är redo för användning. Bastun bokas via en digital bokningstavla i Gula Huset med medlemmens nyckeltagg. På bokningstavlan finns boknings- och ordningsregler att läsa (finns även i bastun). Vänligen läs igenom dessa instruktioner noggrant. Observera att duschen i bastun ej ännu går att använda. Dusch finns uppe vid toaletterna. Synpunkter kring allt som rör bastun emottages tacksamt till info@alstensbs.nu
Sjösättning
Våren känns långt borta men rätt som det är kommer den. Sjösättningen börjar den 6 april. Ha koll på sjösättningsdatum för den sektion där din båt ligger. Det finns information på anslagstavlan vid grindstugan och på hemsidan. Båten ska vara klar vid inledningen av den vecka som anges.  
Tänk även på att inte ställa bilen i vägen för ÅMT. 

Arbetsplikt
Nästa arbetspliktstillfälle är planerat till den 28 april. Då ska stranden rensas. Anmälan sker via BAS-systemet.
Det finns även möjlighet för några medlemmar att utföra arbetsplikt genom att skrapa rent botten på ÅBS hamnekor. De som är intresserade kan ta kontakt med styrelsen via mail till info@alstensbs.nu.  

Ordförande har ordet
Nu har det varit busväder igen. Glöm inte att se till din täckning så att den inte har skadats. Vi är ju ingen marina utan måste själva titta till våra båtar. 
Årsmötet blir digitalt. Jag erkänner att det får mig att bli lite nervös. Kommer allt att fungera? Tänk om det blir totalhaveri. Styrelsen kommer att göra så gott vi kan. Det kan inte bli som det brukar men det kan bli bra ändå.
Visa hänsyn. Jag hoppas att vi alla tar hänsyn till varandra. Den som tvättar sin båt måste ta hänsyn till om grannen putsar eller målar. Den som slipar sin båt måste ta hänsyn till både andra och miljön. Vi behöver alla hålla corona-avstånd. Det hindrar inte att vi kan sitta på bänken mot mastskjulet med solen i ansiktet.
Ett tips. Nu när de flesta handlar på nätet är det viktigt att kontrollera sin beställning en sista gång innan man klickar på beställ. Min egen båt kommer att ha blå botten i stället för svart efter skepparens något snabba tryckning, men det går det med.